گزارشی از نشست نقد و بررسی کتاب «دختری مبارز با ۲۷ سال سن»

گزارشی از نشست نقد و بررسی کتاب «دختری مبارز با ۲۷ سال سن»

ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) نوعی مبارزه منفی با حکومت ظالم بود/مبارزه ایشان هنوز به پایان نرسیده است

ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) نوعی مبارزه منفی با حکومت ظالم بود/مبارزه ایشان هنوز به پایان نرسیده است

نشست نقد و بررسی کتاب «دختری مبارز با ۲۷ سال سن» پیرامون زندگینامه اجتماعی سیاسی حضرت معصومه سلام الله علیها با حضور جمعی از نویسندگان کتاب و منتقدان در کتابخانه حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، نشست نقد و بررسی کتاب « دختری مبارز با ۲۷ سال سن» به عنوان جدید ترین کتاب چاپ شده در رابطه با زندگی نامه اجتماعی سیاسی حضرت معصومه سلام الله علیها با نقد حجت الاسلام والمسلمین محمد نظری و دفاع نویسندگان این اثر در سالن حضرت خدیجه(س) کتابخانه حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نظری در جایگاه ناقد با تقدیر از فعالیت‌های انجام شده در رابطه با شخصیت حضرت معصومه سلام‌الله علیها، گفت: ما در دورانی بودیم که حتی یک کتاب ۱۰ صفحه‌ای در رابطه با این حضرت نوشته نشده بود اما امروز به برکت انقلاب و دهه کرامت شاهد کتاب‌ها، مقالات و یادداشت‌‎های متعددی در این رابطه هستیم.

وی با اشاره به شرایط سنی حضرت معصومه سلام الله علیها در زمان زندگانی پدر بزرگوارشان ابراز کرد: حضرت در زمانی که پدر بزرگوارشان به زندان رفتند ۶ سالشان بود و حداقل زندانی امام کاظم علیه‌السلام ۴ سال است و در زمان شهادت پدرشان دختری ۱۰ ساله بودند.

مدیر مرکز اسناد آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها افزود: با این محاسبات از یک دختر شش ساله بر نمی‌آید که اینقدر بگوییم مبارز و مجاهد بوده؛ واژه مبارز بیشتر جنبه جهاد، جنگ و درگیری دارد در صورتی که حضرت معصومه سلام الله علیها این چنین نبوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امام کاظم علیه‌السلام با حکومت درگیر بودند و در این کتاب روی این خیلی مانور داده شده و تأکید شده که چون پدر حضرت معصومه سلام‌الله علیها مبارز بودند پس خودشان هم مجاهد بوده‌اند در حالیکه  اگر می‌خواهیم در رابطه با مجاهدت‌های ایشان صحبت کنیم باید زندگی خودشان را بررسی کنیم که متأسفانه چیز زیادی از زندگی ایشان در دست نیست.

نظری با اشاره به این که حضرت معصومه سلام‌الله علیها به عنوان فردی که مدافع حریم ولایت است باید به جای مبارز بودن روی مدافع بودن ایشان تأکید می شد، تصریح کرد: حضرت معصومه سلام‌الله علیها به دنبال این هستند که دقل‌بازی‌ها و مکر مأمون را رسوا کنند.

وی ادامه داد: فردی که امام زمانش که امام رضا علیه‌السلام هستند بر حسب مصالح با مأمون کنار آمده، چطور می‌شود خواهرش در همان زمان با مأمون مبارزه کند و مجاهد باشد.

مدیر مرکز اسناد آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با بیان این که حضرت معصومه سلام‌الله علیها یک قدیسه بوده و باید بر جنبه عبادی، معنوی و علمی ایشان تأکید شود، افزود: حضرت در زمانی که در قم بوده‌اند در بیت‌النور مشغول عبادت بوده‌اند و مادر ایشان هم نجمه خاتون یک عابده بوده است.

وی افزود: در این کتاب از دختری ترویج می شود که اهل جهاد، مبارزه و درگیری است و مخصوصا اسم کتاب و رنگ قرمز روی جلد آن این را به ذهن متبادر می‌کند و انسان به یاد مجاهدین می‌افتد، ولی وقتی وارد کتاب می‌شویم می‌بینیم بیشتر راجع به امام  کاظم علیه‌السلام بحث شده تا راجع به حضرت معصومه سلام‌الله علیها.

نظری با بیان این که ولایت مداری حضرت معصومه سلام‌الله علیها با توجه به زیارت نامه ایشان مورد توجه است، گفت: ایشان در زمان پدر و برادر هرچه ولی زمانش می‌گفت مطیع بود و امام جواد علیه‌السلام هم تربیت شده حضرت معصومه سلام‌الله علیها است و حرکت ایشان هم به سمت ایران با اجازه و نظر امام رضا علیه‌السلام بوده زیرا بدون اجازه امام زمان(ع) هیچکس حق هیچ حرکت مبارزاتی را ندارد.

حضرت معصومه(س) ذوب در ولایت بود

وی با تأکید بر این که حضرت معصومه سلام‌الله علیها ذوب در ولایت شده و این جنبه در زیارتنامه ایشان هم پررنگ است، گفت: ازدواج نکردن حضرت معصومه سلام‌الله علیها سوژه خوبی برای پرداختن به ان است زیرا امام کاظم علیه‌السلام در وصیت نامه خود ازدواج دختران خود را منوط به اجازه امام رضا علیه‌السلام کرده بودند و به نظر می‌رسد امام رضا علیه‌السلام به دلایلی اجازه ازدواج برای هیچ کدام از خواهران خود را ندادند.

مدیر مرکز اسناد آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها ادامه داد: یکی از دلایل عدم ازدواج حضرت بحث نبودن هم کفو است که با ازدواج نکردن همه خواهران ایشان نمی شود روی آن مانور داد و یک دلیل هم نا امنی خانوادگی بود که بنی عباس با اهداف سیاسی در پی این بودند که از این راه خودشان را وارد خانواده موسوی و علوی کنند.

ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) نوعی مبارزه منفی با حکومت عباسیان بود

وی تصریح کرد: خود ازدواج نکردن دختران امام کاظم علیه‌السلام نوعی اعتراض به حکومت و یک نوع مبارزه منفی از سنخ مبارزه حضرت زهرا سلام الله علیها که وصیت کردند قبر من مخفی باشد بود که تا قیامت پیام دارد.

نظری با اشاره به این که سکوت افراد با شخصیت بزرگترین لطمه به حکومت‌های ناصالح است، گفت: درگیری با افراد بزرگ برای حکومت‌ها جالب است بنابراین ائمه ما بیشتر سکوت می‌کردند و این تأیید نکردن برای حاکمان عباسی کشنده‌تر بود تا این که شمشیر بکشند و مبارزه کنند.

وی افزود: زندگی حضرت معصومه سلام‌الله علیها اگر چه همراه با سکوت بوده ولی این سکوت و عدم ازدواج نوعی مبارزه منفی با حکومت بوده است.

تاریخ را حجج الهی تعیین می‌کنند

در ادامه حجت‌الاسلام جهانی فرد یکی از نویسندگان این کتاب با بیان این که من فکر می‌کنم اگر واژه مبارز را از روی کتاب برداریم نقدهای شما جواب پیدا می‌کند، افزود: ما هم موافق با این نظرات هستیم و در کتاب روی چریک بودن حضرت معصومه سلام‌الله علیها تأکید نشده بلکه توجه ما روی این بوده که ایشان به عنوان «نعم القوم» برای ولی زمان خودش به عنوان دختری بزرگوار و قدیسه که تمام زندگی و آبرو خود را برای دفاع از ولایت داد مطرح است.

وی با بیان این که حضرت معصومه سلام‌الله علیها یکی از مصادیق بارز و کامل آیه ۵۲ سوره فرقان است که می‌فرماید که از کافران اطاعت نکنید و با آنها جهاد کبیر کنید، اضافه کرد: حضرت معصومه سلام الله علیها تکلیف به جهاد اصغر نداشته‌اند و الگویی مثل ایشان می‌تواند کارآمد ترین الگوی جوانان ما باشد.

نویسنده کتاب «دختری مبارز با ۲۷ سال سن» تصریح کرد: در این کتاب هیچ‌ جا صحبت از چریک بودن حضرت نشده بلکه صحبت از این شده که در زمانی که یکی از امپراطوری‌ها، ابرقدرت‌ها و مستکبرین زمان برای یک خانواده مشکل ایجاد و آنها را اذیت می‌کند و آنها را یا زندانی و یا تحت نظر می گیرد، و اجازه انتشار فضایل آنها را نمی‌دهد، یک دختر از این خانواده با هجرت خود پیام این خانواده را به به دوردست ترین نقاط انتشار می‌دهد و در تاریخ ماندگار می‌کند.

وی با بیان این که نسبت به ازدواج حضرت ما مستندی بر عدم اجازه امام رضا علیه‌السلام برای ازدواج خواهرانشان نداریم، گفت: به نظر می آید شرایط سیاسی آن زمان و نوع و شیوه دفاع از ولایت باعث این شد که دختران امام کاظم علیه‌السلام ازدواج نکنند.

جهانی فرد اظهار کرد: سعی ما این بود که قدیسه ای را معرفی کنیم که الگوی دختران ما باشد و بگوییم که دختران ما اگر عفیفه باشند بزرگترین مبارزه را با استکبار کرده‌اند و مدافع حق و ولایت بوده‌اند.

وی ادامه داد: حضرت معصومه سلام‌الله علیها این پیام را برای ما گذاشته اند که تاریخ را حاکمان تعیین نمی‌کنند بلکه تاریخ را حجج الهی تعیین می‌کنند بنابراین یکی از بهترین الگوها برای جوانان ما حضرت معصومه سلام‌الله علیها هستند که در سخت‌ترین شرایط زندگی کرده‌اند و با رفتار خود از ولایت حمایت کردند.

نویسنده کتاب «دختری مبارز با ۲۷ سال سن» با بیان این که جهاد یعنی تلاش فراوان همراه باتحمل سختی برای تحقق حاکمیت الهی و افزود: حضرت معصومه سلام الله علیها به عنوان دختری عالمه، عفیفه، محجبه و عابده که غیرت دینی خود را با حجاب و عفاف نشان می‌دهد و پشتیبان ولایت است به ما این پیام را می دهد که ایستادن پای ولایت هزینه دارد و باید هزینه آن را پرداخت.

حضرت معصومه(س) مانند حضرت زینب(س) مجاهد بودند

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین فتح‌الله‌زاده با بیان این که کلمه مبارز با توجه به دعای ۲۷ صحیفه سجادیه واژه مناسبی برای حضرت معصومه سلام الله علیها است، گفت: با توجه به تقسیم‌بندی‌های جهاد کسانی که در راه خدا از بین می‌روند شهید هستند و عنوان مبارز و مجاهد عنوان غریبی نیست.

وی با بیان این که در مباحث تاریخی نگاه‌ها متفاوت است، افزود: در این کتاب مخاطب شناسی دیده شده و بازار در نظر گرفته شده و به طور کلی با توجه به تعداد صفحات، رنگ بندی و طراحی کتاب برای مخاطب جوان و نوجوان کتاب مناسبی است.

مدیر کتابخانه، موزه مرکز اسناد آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با بیان این که حضرت زینب سلام الله علیها هم ادامه دهنده راه برادرشان بودند و یک بانوی مبارز و مجاهد هستند، گفت: حضرت معصومه سلام‌الله علیها هم مثل حضرت زینب سلام‌الله علیها عمل کرده‌اند و مبارزه ایشان با هجرت به قم شروع شده و هنوز هم تمام نشده است و این که قم مرکز علم اهل بیت(ع) است ادامه مبارزه ای است که حضرت معصومه سلام الله علیها شروع کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *