مسئول کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها در دیدار با  اعضای بنیاد قم‌پژوهی به تاریخچه و فعالیت های کتابخانه پرداخت

مسئول کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها در دیدار با اعضای بنیاد قم‌پژوهی به تاریخچه و فعالیت های کتابخانه پرداخت

به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، محمد عباسی یزدی درسیصد و هشتاد و یکمین جلسه بنیاد قم‌ پژوهی که با موضوع «بررسی وضعیت گذشته و حال کتابخانه آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س)» با حضور اعضای این بنیاد در سالن جلسات کتابخانه برگزارشد، گفت: کتابخانه به شکل امروزی در سال ۱۳۳۱ شمسی توسط سیدابوالفضل تولیت با اهدای ۱۵۰۰ جلد کتاب کتابخانه خود را به این کتابخانه تأسیس شد و سپس به هزینه متولیان بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س)، به مرور زمان کتاب‌های لازم خریداری و به مجموعه کتابخانه افزوده شدند. 

مدیر کتابخانه آستانه مقدسه قم با اشاره به این‌که نود درصد منابع کتابخانه وقفی و اهدایی دوست‌داران اهل بیت علیهم السلام است تصریح کرد: در بین اهداکنندگان کتاب به این کتابخانه، اسامی حضرات آیات عظام نجفی مرعشی ، بروجردی، مراجع و دیگرعلما و از شاهان ، شاه عباس صفوی نیز دیده می‌شود.

عباسی یزدی تاکید کرد:  شخصیت‌های مختلف، بسیاری از آثار ارزشمند خود را به این کتابخانه اهدا کرده‌اند که این آثار اکنون فهرست‌نویسی و ورود اطلاعات شده است و در اختیار پژوهشگران، محققان و علاقه‌مندان قرار داده شده است.

او اظهار داشت: کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با دارا بودن بیش از ۱۷۰ هزار جلد کتاب چاپی، خطی، سنگی، چاپ سربی، نفیس و لاتین یکی از کتابخانه‌های بزرگ عمومی کشور است که در جوار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) و در صحن فاطمی واقع‌شده است.

مدیر کتابخانه آستانه مقدسه قم با ارشاره به بخش غنی و متنوع مطبوعات کتابخانه تصریح کرد: در این بخش بسیاری از مطبوعات فعال کشور فهرست نویسی شده و نگهداری می‌شود.

وی افزود: سال گذشته پانزده هزار جلد کتاب فارسی و عربی و لاتین از منابع کتابخانه فهرست‌نویسی شد و در دسترس محققان و پژوهشگران قرار داده شد.

عباسی یزدی تصریح کرد: کتاب‌های موجود در کتابخانه از نظر موضوعات متنوع است که شامل بخش‌های تفسیر، روایی و منابع تاریخی اهل تشیع و تسنن. تاریخی شامل تاریخ ایران و کشورهای مختلف، روانشناسی ، معارف اهلبیت و ادبیات و لغت نامه‌ها و علوم تجربی و ریاضی که خود به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

او در ادامه گفت: به طور کلی هفت نوع اثر در گنجینه های مختلف نگهداری می‌شود:

  1. گنجینه نسخ خطی: در این گنجینه، بیش از ۲۰۰۰ نسخه خطی ( کتاب و قرآن )نگهداری می‌شود.
  2. گنجینه نفایس: شامل ۸۳۸ عنوان کتاب نفیس و ۵۱ نقشه و ۷۳ پوستر است. این آثار به علت نایاب بودن، نوع کاغذ و چاپ، قدمت، تصاویر، نقشه‌ها، قطعات خوشنویسی و … در این گنجینه نگهداری می‌شود.
  3. گنجینه کتب چاپ سنگی، سربی: حدود ۳۰۰۰ کتاب چاپ سنگی، سربی در این گنجینه گرد آمده است که بعضی از نسخه‌ها، بسیار کمیاب است.
  4. گنجینه منابع ویژه: در این گنجینه کتب چاپی با قدمت بیش از ۵۰ سال و کتب عطف زرد با بیش از ۱۰ هزار عنوان نگهداری می­شود.
  5. گنجینه کتب چاپی: موجودی این گنجینه در حال حاضر، بیش از ۱۷۰ هزار جلد کتاب است. با توجه به قدمت این کتابخانه، چاپ‌های نخستین و قدیمی بسیاری از کتاب‌ها به همراه چاپ‌های جدید آن، در گنجینه نگهداری می‌شود. بنابراین کتاب‌هایی در این گنجینه وجود دارد که چه بسا در اکثر کتابخانه‌ها موجود نباشد.

 

  1. گنجینه پیایندها: منابع این گنجینه بعد از انقلاب اسلامی تحت عنوان خانه مطبوعات آستانه شکل گرفت. این گنجینه، شامل ۱۴۸۰ عنوان نشریه و ۲۰۴ عنوان روزنامه است. قدیم ترین نشریه ارزشمند در این واحد، روزنامه شرف به خط محمدحسن در تاریخ ۱۳۰۲ قمری است که به صورت نسخه اصلی موجود است.
  2. گنجینه قرآن­های چاپی : این گنجینه شامل قرآن‌های چاپی است و تا آن‌جا که امکان داشته این مجموعه جمع‌آوری و فهرستنویسی شده است.

مدیر کتابخانه آستانه مقدسه قم با بیان این‌که سرویس‌دهی کتابخانه به دو صورت قفسه باز و بسته انجام می‌شود افزود: بخش اول به صورت قفسه باز است که در کلیه موضوعات منابع لازم جهت روحانیان ، دانشجویان، فارغ التحصیلان و محقیقن وجود دارد. بخش دوم نیز به صورت قفسه بسته سرویس دهی می شود که شامل کتب منابع ویژه می باشد.

بخشی از منابع که بیش از پنجاه سال قدمت دارند از قفسه باز خارج کرده‌ایم و در این بخش نگهداری می‌شود.

مدیر کتابخانه آستانه مقدسه قم با بیان این‌که کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه(س) در دو بخش خواهران و برادران فعالیت و با دارا بودن کتاب‌های چاپی، خطی، سنگی، چاپ سربی، نفیس و لاتین یکی از کتابخانه‌های بزرگ عمومی کشور است افزود: طبق آمار سال گذشته ۱۸۰ هزار مراجعه کننده از کتابخانه استفاده کرده‌اند که ۱۱۰ هزار به  بخش برادران و ۷۵ هزار نفر به بخش خواهران مراجعه و از خدمات آن استفاده کرده‌اند.

عباسی در خصوص دیجیتال‌سازی منابع گفت: دراین رابطه با موضوع حضرت معصومه(س) دیجیتال‌سازی را آغاز کرده ایم که  ۳۱۵ عنوان کتاب و مقاله برروی نرم‌افزار کتابخانه بارگذاری شده است و هم‌چنین در موضوع زیارت منابع زیادی را جمع‌آوری کرده‌ایم که بارگذاری خواهد شد و موضوعات دیگری نیز در دست اقدام است.

خاطرنشان می‌شود در پایان جلسه اعضای بنیاد قم‌پژوهی از مخازن کتابخانه بازدید کردند.