برگزاری جلسه سوم کمیته منابع چاپی کهن و نادر مکتا

برگزاری جلسه سوم کمیته منابع چاپی کهن و نادر مکتا

جلسه سوم از سلسله جلسات کمیته منابع چاپی کهن و نادر مکتا که به همت و میزبانی کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی تشکیل می گردد، برگزار شد.
در این نشست که با حضور گروهی از کارشناسان کتابخانه های عضو مکتا تشکیل شد، جناب آقای جلیسه به عنوان مدرس در ابتدا به این نکته تاکید کردند که در غالب کتابخانه های ایران در دو مسئله «فراهم آوری و مجموعه سازی» و «مرمت و نگهداری» منابع کهن دچار چالش جدی هستند و به ندرت کتابخانه ای وجود دارد که علاقمند به خریداری کتابهای چاپ سنگی، سربی و حتی کتابهای دوره قبل از انقلاب باشد. این مسئله منجر به کمیاب و یا حتی نایاب شدن اسفناک اینگونه منابع در ایران شده است و این زنگ خطری برای کتابخانه ها است و از طرفی در خارج از ایران مجموعه داران و کتابخانه های بسیاری طالب این منابع هستند و حاضرند بابت آنها هزینه های گزاف بپردازند. به همین دلیل در یک دهه شاهد این هستیم که کتابهای بسیار خاص و منحصر به فردی در حراجی های معتبر خارج از کشور به فروش می رسد.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود افزودند این عدم مراقبت و نگهداری از اینگونه آثار و منابع در بعضی مواقع هزینه های زیادی را به کتابخانه ها تحمیل می کند و این امر ناشی از عدم آگاهی کتابداران و کارشناسان در خصوص نگهداری منابع کهن است. در حال حاضر ناراحتی بزرگ این است که کارشناسان کتابخانه ها شاید در برخی موارد نمی دانند که چه گنجینه ارزشمندی در اختیار آنهاست.
@boroujerdilib
شرح کامل این گزارش را می توانید در وبسایت کتابخانه بخوانید:
http://blib.ir/libportal/tabid/56/articleT

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *