به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین صفر فلاحی در نشست نقد کتاب «دکل»، با اشاره به جایگاه زنان در دین مبین اسلام گفت: بدون شک و تردید نقش زنان و مادران در سعادت جامعه و عاقبت‌به‌خیری و شکوفا شدن استعدادهای جامعه بسیار مؤثر است.

وی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب به مسئله معنویت و اخلاق به شکل خاصی پرداخته‌شده و در این زمینه معرفی شخصیت‌های معنوی همانند حضرت زهرا سلام‌الله علیها و الگوبرداری از آن‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مشاور تولیت حرم بانوی کرامت با تاکید بر اینکه زنان جامعه اسلامی باید به علم و دانش مسلح شوند و امکانات لازم در اختیار آن‌ها قرار گیرد، تصریح کرد: زنان جامعه باید به الگوی‌های خود توجه جدی داشته باشند و از این الگوها در زندگی خود به درستی استفاده کنند.

وی یادآور شد: در سه مقطع تاریخی یعنی انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و مقاطع بعد از جنگ، زنان به‌خوبی توانستند نقش خود را ایفا کنند و با تربیت فرزندان و تجهیز جوانان و همسران خود برای جهاد و شهادت زمینه سربلندی انقلاب اسلامی را فراهم سازند.

فلاحی اظهار کرد: فرزندآوری و تربیت نسل انقلابی و مدیریت مسائل اقتصادی امری بسیار مهم است و کتاب «دکل» یک کتاب ابتکاری بوده و با این کتاب می‌توان با نسل جدید ارتباط گرفت.

در ادامه نیز ناقد اول حجت‌الاسلام غلامرضا بهروزی لک خاطرنشان کرد: گسترش علوم و معارف و حوزه‌های علمیه به برکت انقلاب اسلامی روی‌داده و پرورش نیروها و استعدادها محصول همین انقلاب فرهنگی و دینی است.

وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب امیدبخشی در جامعه را ایجاد و طمع دشمنان را در هم کوبید چراکه دشمن با سند ۲۰۳۰ برای رخنه کردن در شبکه آموزش و… برنامه‌ریزی کرده بود.

بهروزی لک تأکید کرد: اگر پیوند هفت زنگ با هفت توصیه مقام معظم رهبری در کتاب دکل روی می‌داد به نظر بهتر و مناسب‌تر بود و برای فاخر نمودن اثر باید در مقدمه کتاب اصلاحاتی صورت بگیرد چراکه مقدمه کتاب متناسب با سن مخاطبین نیست.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) یادآور شد: فاصله گرفتن گفتگوهای علمی از سطح دانش و سن مخاطبان و پیچیدگی استنتاج مطالب از دیگر نکاتی است که باید در مورد آن تدبیری اندیشیده شود.

وی افزود: تبیین شیوه تبلیغ و تدریس در کلاس‌های دانش‌آموزی، و فهرست بندی سؤالات از امتیازات این کتاب است.

در ادامه نیز حجت‌الاسلام علیرضا احمدی به‌عنوان ناقد دوم اظهار کرد: پختگی مناسب مطالب کتاب، سیر منطقی مباحث، استفاده از تشبیه و تمثیل، مسئله محوری کتاب، از غربت درآوردن بیانیه گام دوم انقلاب میان دانش آموزان، ابتکار و نوآوری و پاسخ به شبهات از امتیازات کتاب «دکل» است.

وی افزود: اگر یک چکیده مکمل به‌صورت غیرداستانی و یک سی دی مکمل به‌صورت مستند برای این کتاب در نظر گرفته شود بهتر است.

علیرضا احمدی خاطرنشان کرد: چینش جلسات و سؤال‌ها نیاز به بازنگری دارد و از عنصر تخیل نیز باید استفاده شود و باید اصلاحاتی در خصوص شلوغی متن انجام گیرد.

در پایان نیز مؤلف کتاب«دکل» حجت‌الاسلام روح‌الله ابرقویی نیز با پذیرش نقدها اظهار کرد: تقریباً این کتاب حالت منبر است و اقشار مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند و این کتاب در حقیقت بهانه‌ای بود که گام دوم انقلاب در معرض مطالعه قرار گیرد.

وی افزود: سختی‌های زیادی در تألیف این کتاب وجود داشت چون باید عین مطالب بیانیه گام دوم انقلاب در قالب یک داستان به رسته تحریر درمی‌آمد که بسیار کار مشکلی بود.

مؤلف کتاب دکل تأکید کرد: فضای گفت‌‎وگوی جذاب دوطرفه، جالب بودن پرسش‌ها و پاسخ‌ها، پاسخگویی به شبهات رایج در جامعه، سیر منطقی و عقلی مباحث، استفاده از تجربیات کلاس داری و تبلیغی دانش‌آموزی، پاسخ‌های اقناعی در قالب تمثیل و تبیین رسیدن به اهداف انقلاب از محاسن این کتاب است.

ابرقویی افزود: آشنایی با شیوه تحلیل نظام جمهوری اسلامی بر اساس واقع‌نگری صحیح، شناخت وضعیت فعلی و ترفندهای دشمن و آشنایی با نظام سلطه، شناخت نقاط ضعف و قوت جمهوری اسلامی، شناخت وظایف و مجهز شدن به تکنیک‌ها برای پاسخ به شبهات سیاسی روز جامعه و دمیدن روح امید میان جوانان را می‌توان از دیگر حسن‌های این کتاب به‌حساب آورد.