به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، از دیرباز وقف و اهدا، جایگاهی ویژه در آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها داشته و این فرهنگ غنی، هنوز هم پایه و اساس بیشتر فعالیت‌ها در این مجموعه است.

از این رو در گفت‌وگو با محمد عباسی یزدی رئیس اداره کتابخانه حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها به چگونگی روند وقف و اهدای کتاب به این کتابخانه پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانیم؛

با عرض سلام خدمت شما با توجه به لزوم ترویج فرهنگ وقف و اهدای کتاب موقوفات کتابخانه فاطمی در این زمینه چگونه است؟

با سلام به شما و مخاطبان محترم با توجه به اینکه عشق و ارادت به کریمه اهل‌بیت(س) در دل عاشقان و محبان آن حضرت جریان دارد و به همین دلیل در هر زمانی که بتوانند، در وقف و اهدا نسبت به این بارگاه ملکوتی اهتمام داشته و دارند.

برخی از واقفان، اهداکنندگان و فرهنگ دوستان با مشارکت در خرید کتاب، اهداء کتب تألیفی خویش، اهداء کتابخانه یا بخشی از  کتابخانه شخصی، اهداء کتب خطی و چاپ سنگی، اهدای درآمد بخشی از اموال یا املاک برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، تهیه برخی از لوازم و دستگاه‌های مورد نیاز کتابخانه حرم مطهر؛ تلاش می‌کنند تا سهمی در اشاعه و گسترش علوم اسلامی و فرهنگ ناب شیعی داشته باشند و عواید این موقوفه‌ها بر اساس وقف‌نامه، به تشخیص واقف و اهدا کننده در همان راستای تعیین شده توسط خودشان هزینه و اعمال می‌شود.

چه میزان از کتاب های این کتاب خانه وقفی است و مهمترین واقفان از چه قشری بوده اند؟

بخش اعظم کتاب‌های کتابخانه، توسط واقفان و اهدا کنندگان حقیقی و حقوقی تامین شده است؛ مراجع عظام حضرات آیات سید حسین بروجردی، ناصر مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، شیخ جواد تبریزی، جعفر سبحانی، موسوی اردبیلی و آیات عظام همچون ابراهیم امینی، سید محمد محقق داماد، احمد آذری قمی، محمدعلی گرامی، احمد صابری همدانی، ابراهیم جلیلی، محمدتقی مصباح یزدی، احمد جنتی، شهید محمدباقر حبیبی، محمدعلی کوکرم خوشدل تهرانی و سرکار خانم کاظمی که ۵۰۰۰ جلد کتاب کتابخانه شخصی خودشان را اهدا کرده اند، مرحوم پیشوایی، حاج ابوالفضل عربستانی مدیر چاپخانه یاران و دکتر شجاعی رییس دانشگاه علم و صنعت که بیش از ۱۰۰۰ جلد کتاب اهدا کرده اند، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و اخیرا بیوت آیات عظام اشتهاردی، میرمحمدی از اهداکنندگان کتاب به کتابخانه آستان مقدس می‌باشند.

مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی علاوه بر کتب چاپ صنعتی، تعداد زیادی نسخه خطی و چاپ سنگی سربی به این کتابخانه اهدا نموده و لازم به ذکر است که بیش از یکصد نسخه خطی از کتب خطی کتابخانه، از موقوفه میرزا ابوطالب قمی به این کتابخانه است.

همه این وقف‌ها و اهداها نشان از ارادت و دلدادگی عاشقان به حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام دارد که در گوشه و کنار ایران عزیز بخشی از دارایی خود را برای ترویج و اشاعه فرهنگ شیعی وقف و اهدا می کنند؛ همان کاری که شاید مشوقی برای دیگران نیز باشد و سنت حسنه وقف، اهداء را بیش از این گسترش دهد.

همچنین بخشی از کتاب‌ها توسط موسسات فرهنگی و ناشرین و حتی برخی از کتابخانه های مهم و شاخص، ورثه‌ای که عزیزان خود را از دست داده اند، بانوان محترمه و مؤلفین کتب اهدا شده است.

علاقه‌مندان برای مشارکت در وقف کتب خود به کتابخانه فاطمی چه اقداماتی باید انجام دهند؟

برای مشارکت در وقف فرهنگی به کتابخانه فاطمی راه‌های مختلفی وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند علاوه بر اهدای کتب خطی، چاپ سربی و سنگی، مقاله و پایان نامه به کتابخانه فاطمی موقوفاتی را در زمینه های مختلف برای کتابخانه حرم مطهر داشته باشند که از جمله آنها می‌توان به اهدای منابع الکترونیکی و دیجیتال، مطبوعات قدیمی، مشارکت در خرید کتاب و نذر فرهنگی و مشارکت در خرید لوازم الکترونیکی کتابخانه ای و نذر فرهنگی اشاره کرد.

برای اهدای منابع و کتب خطی چه مراحلی باید طی شود؟

در راستای وقف و اهدای منابع خطی، در مرحله اول واقف یا اهدا کننده محترم می‌تواند با کتابخانۀ آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به شماره ثابت ۵۳- ۰۲۵۳۷۸۴۰۷۵۰ تماس بگیرد و در گفت‌وگو با واحد مخطوطات، داخلی ۹۰۶ و ۹۰۴  اطلاعات مختصری درباره نسخه مدنظر ارائه دهد.

سپس با هماهنگی، نسخه مزبور را به صورت حضوری به کتابخانه آستان مقدس واقع در قم، خیابان ارم، صحن پیامبر اعظم (ص)، تحویل دهد که بعد از کارشناسی و تایید نهایی کتاب خطی، فرم وقف یا اهداء تکمیل می‌شود و نسخه خطی مذکور به نام اهداکننده ثبت و برگ اعلام وصول صادر و به ایشان تحویل داده می شود و نام اهداکننده علاوه بر ثبت در لیست اهداکنندگان به کتابخانۀ در نرم افزار کتابخانه نیز ثبت می‌شود.

مراحل فوق با مسئولیت فرد واقف از طریق پست نیز امکان‌پذیر است و وقف کننده می‌تواند پس از تماس کتب خود را به نشانی پستی قم، خیابان ارم، صحن پیامبر اعظم (ص)، کتابخانۀ آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، صندوق پستی ۴۶۱ ارسال کند.

روش اهدای کتاب‌های چاپی به چه صورت است؟

اهداء کننده محترم، برای اهدای کتاب‌های چاپی و لوح های فشرده به کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها باید به چند نکته توجه کند که اولا کتاب‌های چاپی باید از نظر فیزیکی سالم و قابل استفاده باشند و دوما لوح‌های فشرده  باید از نظر فیزیکی سالم و قابل استفاده بوده و حتی الامکان ویرایش‌های جدید نرم افزار بوده و به همراه نحوه  آموزش استفاده از نرم افزار باشند.

برای اهدای کتاب‌های چاپی و منابع دیجیتال اهدا کننده باید با مراجعه حضوری به کتابخانۀ آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منابع خود را تحویل کتابخانه کند و چنانچه تعداد عناوین اهدایی زیاد باشد می تواند با شماره تلفن‌های ۵۳- ۰۲۵۳۷۸۴۰۷۵۰ داخلی ۹۰۰ و ۹۰۲ و ۹۰۴ جهت هماهنگی برای انتقال منابع تماس بگیرد.

برای مشارکت در نذر فرهنگی و خرید کتاب باید چه اقداماتی صورت بگیرد؟

بزرگوارانی که تمایل به مشارکت در نذر فرهنگی و خرید کتاب داشته باشند، شماره حساب ۰۱۰۵۰۵۸۳۱۲۰۰۳  به نام آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با ذکر نذر فرهنگی جهت خرید کتاب در فیش واریزی آماده دریافت نذورات می‌باشد و جهت هرگونه هماهنگی می توانند با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۸۴۰۷۵۴ تماس گرفته و پس از واریز وجوه تصویر رسید واریزی را ارسال کنند.

علاقه‌مندان می توانند در صورت داشتن هرگونه سوال در رابطه با اهدای منابع و مشارکت در نذر فرهنگی با شماره تلفن‌های ۵۳- ۰۲۵۳۷۸۴۰۷۵۰ داخلی ۹۰۰ و ۹۰۶ تماس داشته باشند.