به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، کتابخانه ویژه حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها که با شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود با توجه به تغییر وضعیت کرونایی قم از نارنجی به زرد با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی فتح‌الله‌زاده مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد و محمد عباسی رئیس اداره کتابخانه حرم مطهر بانوی کرامت در دو بخش خواهران و برادران بازگشایی شد.

فتح الله زاده طی سخنانی در مورد کتابخانه ویژه حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها اظهار کرد: این کتابخانه در داخل حرم مطهر بدین منظور ایجاد شده است تا زائران بتوانند در فرصت‌های خالی خود با استفاده از صندلی‌هایی که به همین منظور در محل کتابخانه وجود دارد به مطالعه بپردازند.

وی افزود: زائرین علاوه بر مطالعه کتب در محل کتابخانه می توانند کتب را به صورت امانت نیز دریافت و برای مطالعه به شهر خود ببرند.

مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد حرم مطهر بانوی کرامت گفت: قبل از شیوع کرونا کتابخانه ویژه حرم تنها در بخش خواهران طی یک سال نزدیک به ۲۳ هزار کتاب به زائرین امانت داده که بطور میانگین مدت دو هفته نزد زائرین از شهرهای مختلف امانت بوده است.

وی ادامه داد: در موارد متعددی زائران علاوه بر عودت کتب امانتی تعداد قابل توجهی کتاب به کتابخانه اهدا نموده‌اند.

فتح‌الله‌زاده خاطرنشان کرد: بیشتر کتب امانت گرفته شده توسط زائران در موضوعات “شعر و داستان” برای گروه سنی کودکان و نوجوانان و «مشاوره، اخلاق و تربیت»، «شهدا و دفاع مقدس»، «اهل‌بیت(ع)»، «اعتقادات»، «خانواده و حجاب» برای گروه سنی عمومی در بخش بانوان کتابخانه ویژه حرم مطهر بوده است.

وی اظهار کرد: موضوعات کتب کتابخانه ویژه حرم مطهر بانوی کرامت عبارت از اخلاق ، روانشناسی و تربیت از دیدگاه اسلام، زندگی بزرگان و متفرقه، شعر و داستان، کتب به زبان های غیر فارسی (عربی، اردو، انگلیسی)، امام و رهبری، مهدویت، خانواده و حجاب، احکام و عقاید، تفسیر قرآن، اهل بیت(ع)، شهدا و دفاع مقدس و  دعا، حدیث و نهج‌البلاغه است.

مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد حرم مطهر بانوی کرامت افزود: همچنین کتب با خط بریل در موضوعات مختلف از جمله قرآن ، ادعیه و کتب داستانی و غیره برای نابینایان نیز در این کتابخانه در هر دو بخش برادران و خواهران وجود دارد.

وی گفت: کتابخانه ویژه حرم مطهر در شبستان نجمه خاتون سلام الله علیها مخصوص خواهران و در رواق معرفت در انتهای شبستان امام خمینی(ره) مخصوص برادران به صورت قفسه باز در اختیاز زائران قرار گرفته است.