اولین نشست شورای علمی کتابخانه آستان مقدس

اولین نشست شورای علمی کتابخانه آستان مقدس

به گزارش لیزنا، اولین نشست شورای علمی کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام در دوره جدید با حضور اساتید علم اطلاعات و دانش شناسی دکتر رضا کریمی، دکتر مهدی محمدی، دکتر عبدالحسین طالعی از اعضای هیات علمی دانشگاه قم،حجت الاسلام و المسلمین مهدی احمدی معاون فرهنگی آستان مقدس و محمد عباسی یزدی مدیر کتابخانه آستان مقدس در سالن جلسات حضرت خدیجه علیهاالسلام برگزار شد.

دکتر جعفر عبادالله عضوهیات علمی دانشگاه قم،دکتر مرتضی محمدی استانی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و دکتر محمدحسن عظیمی عضوهیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بصورت مجازی در این نشست شرکت داشتند.
حجت الاسلام و المسلمین مهدی احمدی معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام گفت: اکثریت منابع موجود کتابخانه از طریق وقف و اهدا گرد آمده است. و بنابر مکتوبات موجود در کتب اهدایی در گذشته مرحوم حضرت ایت الله العظمی بروجردی به طلاب و فضلایی که کتابی رو می‌نوشتند توصیه می‌فرمودند یک نسخه از کتاب را به کتابخانه آستان مقدس اهدا کنید.مرحوم حضرت آیت الله العظمی نجفی مرعشی بیش از ۲۰۰ نسخه خطی و تعداد قابل توجهی کتب چاپ سنگی و مطبوع به کتابخانه اهدا نموده‌اند.

وی در ادامه گفت: کتابخانه از سال ۹۱ که بصورت قفسه باز در خدمت مراجعین و اعضاست در مرحله اول جهت حفاظت بیشتر از منابع بیش از ۵۰ سال قدمت، این منابع از قفسه باز خارج و بصورت قفسه بسته سرویس دهی می‌شود.

محمد عباسی یزدی مدیر کتابخانه با اشاره به نرم افزار تحت وب کتابخانه که قابل دسترسی برای همه است گفت: کلیه اطلاعات منابع کتابخانه در نرم افزار آذرسا وارد شده است از طرفی با توجه به اینکه مرکز اسناد آستان مقدس نیز بخش گسترده از اسناد را فهرست نویسی و در همین نرم افزار ورود اطلاعات کرده‌اند لذا پژوهشگرانی که در پی تحقیق و پژوهشی هستند با سرچ موضوع در این نرم افزار به کلیه محمل‌های اطلاعاتی اعم اسناد و کتاب و … دسترسی پیدا می کنند.
دکتر کریمی با اشاره به سند راهبردی کتابخانه گفت: با توجه به اینکه کلیه نیازهای کتابخانه در آن سند دیده شده لذا پیشنهاد می کنم آن سند مبنا قرار بگیرد و بنابر نیازهای روز بازنگری و اصلاح کنیم.
دکتر طالعی با اشاره به سخنان معاون فرهنگی آستان مقدس که تاریخچه کتابخانه را به سال ۵۹۴ قمری بر می گردد، گفت:  این تاریخ را مبنا قرار بدهیم  که قدمت کتابخانه به ۲۰۰ سال پیش برسد بهتر است یک همایش یا جشنواره برگزار شود.
دکتر عظیمی گفت: سند راهبردی کتابخانه در اختیار اعضا قرار گیرد تا ببینیم این جمع در کجای این سند قرار می گیرد. ضمن اینکه جهت جلوگیری از کارهای تکراری کلیه برنامه‌های تدوین شده کتابخانه نیز در اختیار قرار گیرد.  همچنین پیشنهاد می کنم با در اختیار قرار گرفتن اساس اسناد بالادستی و برنامه‌های راهبردی آستان مقدس برنامه‌ریزی کنیم.در زمینه مجموعه سازی منابع در این کتابخانه هم پیشنهاد می کنم کتابخانه آستان در حوزه تخصصی خاصی ورود کند که منابع آن حوزه به این عمق و غنی در هیچ کجای دیگری نگهداری نمی شود.

در ادامه دکتر محمدی گفت: با توجه به این که سند راهبردی کتابخانه بیش از ده سال هست که تدوین شده و با توجه تحولات بوقوع پیوسته در دوران کرونا و ایجاد تحول در خدمات کتابخانه‌ها با عنایت بر این که دوستان جدیدی به مجموعه اضافه شدند و علم آنها به مجموعه منتقل گردد بهتر است ابتدا این سند مورد بازنگری قرار گیرد و همگام با تحولات اخیر نوشته شود و برای کتابخانه برنامه استراتژیک نوشته شود. جستجو در وب‌سایت‌ها هم نشان می‌دهد که کمتر کتابخانه‌ای دارای برنامه استراتژیک هست.

وی گفت: بهتر است در نوشتن سند راهبردی کتابخانه و بخش‌های مختلف کتابخانه‌ از دانش موجود در گروه‌های آموزشی کتابداری سراسر کشور استفاده گردد. به عنوان مثال وقتی به شرح ماموریت بخش آرشیو می‌رسیم بهتر است یک روز میزبان همکاران گروه کتابداری دانشگاه الزهرا باشیم که گرایش آرشیو در آنجا موجود هست و یا در هنگام تدوین بخش کتابخانه دیجیتالی بهتر است میزبان متخصصان این حوزه چون دکتر یعقوب نوروزی، دکتر مهدی علیپور حافظی، دکتر زین العابدینی، آقای عمرانی، سرکار خانم دکتر ملیحه درخوش و….. دیگران باشیم.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم بعد از تدوین نهایی هر بخش نشستی با کارکنان و کارشناسان آن بخش در کتابخانه آستانه باشیم تا موارد جا افتاده نیز لحاظ گردد تا برنامه مدون کاملی ارائه گردد و بعد از اتمام هر بخش آن را جهت احذ نظرات تخصصی افراد صاحب‌نظر در گروه بحث و یا لیزنا در در اختیار محققان قرار دهیم.

در ادامه نشست دکتر مرتضی محمدی استانی طی سخنانی موارد ذیل را مورد تاکید قرار داد:

سیاسگذار که معاونت فرهنگی است مشخص کند که کتابخانه از نوع عمومی است یا تخصصی و یا نوع خاص دیگری هست که بر اساس آن خدمات را داشته باشیم.
لازم است کمیته علمی دبیری داشته باشد که از قبل دستور جلسات اعلام شود که بتوانیم در ان زمینه مطالعاتی داشته باشیم.
در برخی از مباحث مثل حوزه های نشریات یا کتب خطی اگر ملاحظاتی از سوی سیاسگذار وجود دارد اعلام شود تا ما بتوانیم بر اساس آن در انواع کتابخانه ها داریم ، کتابخانه حرم مطهر به عنوان یک بازیگر خوب و مهم در استان باشد نه اینکه فقط به عنوان سالن مطالع دیده شود.
در ادامه دکتر جعفر عبادالله طی سخنانی ضمن استقبال از همایش پیشنهادی دکتر طالعی خواستار عملیاتی شدن این همایش و نشستهای مربوط به پیش همایش شد و گفت : یکی از نیازهای کتابخانه حرم تنظیم و اعلام تقویم فعالیتهای پژوهشی و فرهنگی و لیست برنامه های خود( وبینار ، کارگاه و …) در ماههای مختلف و به مناسبتهای مختلف است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تقویت بخش اطلاع رسانی کتابخانه و رویت پذیری بیشتر امکانات و خدمات کتابخانه، استفاده کتابخانه حرم از پتانسیل دانشجویان و فارغ التحصیلانن دانشگاه قم از انتخاب موضوع پایان نامه گرفته تا برگزاری وبینار و کارگاه و …، تولید محتوای الکترونیک توسط کتابخانه حرم در رابطه با موضوعات مرتبط با حیطه فعالیت کتابخانه ، همکاری با صدا و سیمای استان در راستای رویت پذیری و شناسایی امکانات، خدمات و قابلیتهای کتابخانه اشاره کرد.

#حضرت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
@haramqom_lib
https://eitaa.com/joinchat/2937520146C323b467cf1
پرتال کتابخانه

خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *